يك خواننده عزيز به نام TARA سوالي درباره فعاليت يك سايت مشابه گلدكوئيست در ايران مطرح كردند ، از ايشان درخواست شد موضوع را تشريح كنند.پس از بررسي برخي جوانب شرحيات توسط كارشناسان متن زير براي درج آماده گرديد:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

به نام خدا

جناب تارا سلام

از حسن نظرتان متشكرم.اينكه نحوه فعاليت مورد نظر را براي نقد مطرح كرديد نشانه اهميتي است كه براي نوع و شكل فعاليت قائل هستيد و از اين بابت تقدير و تشكر ما را پذيرا باشيد.

در اولين متن سوال ، به شلكي نگران ، فعاليت مد نظر را با گلد كوئيست مقايسه نموديد.جهت نقد اين موارد بايد از ديدگاههاي متفاوت به آنها نگريست و مطالب را مورد مداقه قرار داد ، مثلا:

  1. در متن قانون چه پيش بيني شده است؟
  2. بيان شرع چيست؟
  3. عواقب فرهنگي ، اجتماعي و…براي مردم و كشور و سود و ضررهاي مترتب آنها در اثر ترويج يافتنشان كدامند؟

به نظر مي آيد اين نوع فعاليتها داراي چند بخش با عملكرد ظاهرا مجزا باشند، شامل :

  1. دريافت خدمات يا كالا ، بدون عضويت
  2. دريافت خدمات يا كالا ، با عضويت

        و در شكل دوم :

2-1. عدم توسعه شبكه و عدم دريافت پورسانت توسط شخص عضو(استفاده از تخفيف و تسهيلات)

2-2. توسعه دادن شبكه و دريافت پورسانت عضو

 

اما از منظر قانون به راحتي مي توان از مراجع حقوقي ذيصلاح مشاوره گرفت و با استعلام از مراجع قانوني ذيربط از صحت و سقم اين فعاليتها آگاه شد.لازم به توضيح است كه بر اساس تصويب قانون تجارت الكترونيك ، انجام هر گونه عمليات الكترونيكي بدون مجوز در كشور غير قانوني است.

نكته حائز اهميت ، تشابه اين فعاليتها در شيوه بازاريابي و دريافت پورسانت است كه به آن اصطلاحا بازاريابي شبكه أي نيز مي گويند.به ابن نوع بازاريابي در واقع MULTI_LEVEL MARKETING يا PYRAMID SELLING گفته مي شود،اينها فقط نوعي از به اصطلاح بازاريابي بوده و نمي توان به آنها تجارت الكترونيكي گفت.اين بازاريابي هاي تقلبي منافع حتمي شركتها را در نظر دارند (به اين قيمت كه هميشه عده أي متضرر باشند). لازم به توضيح است كه بازاريابي شبكه أي در سال 1921 توسط يك كلاهبردار آمريكايي به نام پونزي ابداع شد ولي پس از مدتي دولت آمريكا براي مقابله با تبعات آن ، قوانين جديدي تصويب كرد و بعضي را به حبس محكوم نمود ( در 22 مارس سال 2000 در كليولند ايالت اوهايو ).زمان ابداع تجارت ( يا كلاهبرداري)  شبكه أي بسيار زودتر از توسعه شبكه هاي كامپيوتري و مخابراتي است ، لذا نمي توان آنرا زاييده تجارت الكترونيكي دانست.

تجارت الكترونيكي ، بسيار زيبا و پاك است ولي متاسفانه آلودگي هايي در بازاريابي ، چهره آنرا غبار آلود كرده است.فرض كنيد يك نفر با قصد كسب درآمد ، از اين مؤسسه ها يا سايتها يا شركتها چيزي بخرد تا او نيز سهمي ببرد. بنابه نظر مؤسسان و بانيان اين امور ، او مي تواند ديگر هيچ كاري نكند اما پولدار شود (بدون كار كردن پولدار شود). در فتاوي صادره از سوي مراجع عظام ، انواع فعاليتهاي مشابه داخلي و خارجي غير مجاز بوده و به صراحت آمده كه شايسته شما عزيزان نيست كه آلوده آن شويد ، و بر مؤمنين لازم است از اين امور اجتناب كنند. بديهي است، وجود نقاط ضعف يا ابهام در قانون يا تاخير مبادي قانوني در برخورد با اين موارد را نمي توان به حساب سلامت اين گونه فعاليتها گذاشت. همچنين ، هر از چند گاه اين قبيل فعاليتها رايج و كم كم يا سريعا منسوخ گرديدند ، مثل پنتاگونو ، گلدن كارت ، پارادايس طلوع ديده ، مهر كارت ، توس كارت ، سياتل و اكنون مشاهده مي شود كه به دلايل موثق حتي قويترين شبكه ها (در قالب گلدكوئيست) در كشور در هم شكسته شده اند.

اگر همه مردم دلال شوند چه اتفاقي مي افتد؟ بارها شنيده ايم كه غربي ها ، حتي ژاپني ها و كره أي ها مي انديشند چه كنند تا توليد ملي و ارزش افزوده كالا و توليد سرانه كشورشان افزايش يابد. ايكاش ما هم اينگونه فكر كنيم. تجارت الكترونيكي به عنوان  ابزار ، با افزايش توليد و فعاليت سالم مخالفتي ندارد ولي كاربرد ناصواب اين ابزار مي تواند آسيب زا و مخرب باشد. در صورت بكار گرفتن صحيح ابزار تجارت الكترونيكي ميتوان توليد ثروت كرد و حتي اشتغال زا بود ( بطوريكه موافق با اخلاق ، وجدان ، عدالت ، وقانون و شرع باشد) اما دامنگير شدن اين امور تقلبي اقتصاد را بيشتر تورم زا كرده و يكي از عوارض آن ، اينكه كسب درآمد از راههاي كاذب و حتي نامشروع تبديل به ارزش مي گردد.

مطالعه بيشتر مطالب سايت ، و روزنامه هاي خمهوري اسلامي مورخ 12/11/79ودنياي اقتصاد مورخ 15/2/82 و 20/2/82 و كيهان مورخ 1/4/81 را پيشنهاد مي كنم.همچنين متن استفتائات صورت گرفته در سايت موجود بوده و براي پيگيري بيشتر ، شماره تماس دفاتر مراجع عظام نيز ذكر شده است.

 

موفق باشيد

/ 0 نظر / 77 بازدید